החתירה לשיפור איכות מובילה יותר ויותר חברות לבצע תהליכי דירוג של ספקיהן, באורח קבוע או מדי פעם.
חברות הפונות לכלי הזה מניחות כי דירוג ספקים יעלה את איכות הרכש. ארגונים רבים אחרים אינםמדרגים ספקים, בשל אי הבהירות לגבי מידת ההשפעה והתועלות האמיתיות של הדירוג על ביצועי הרכש. המהות העסקית של דירוג ספקים חייבת להיות ברורה יותר.
התועלות
דירוג ספקים היא פעילות עסקית המיועדת להגדיל את רווח הארגון. הדירוג משפיע על רווח הארגון בשני ערוצים:
קבלת החלטות על בחירה בספקים.
שיפור ביצועי ע"י חשיפת בעיות וחולשות הספקים.
1. קבלת החלטות על בחירה בספקים
ארגונים מסתכלים לעיתים קרובות רק על התפקיד הראשון. הם מניחים כי די בתורה שבעל פהשלהם ובידע
הא-פורמלי אודות ספקים הקיים בארגון, וכי דירוג פורמאלי, אינו דרוש על מנתלקבל החלטות. בחלק מהמקרים,
שימוש בדירוג פורמלי אכן לא ישנה את ההחלטה הסופית.
ברוב המקרים, עצם קיום תהליך הדירוג והחשיבה הכרוכה בו, ישנו את ההחלטה, או יעלו על פני
השטח נושאים חשובים במערכת היחסים עם הספק. החלטות נכונות יותר, מגדילות את רווחיות החברה.
2. חשיפת בעיות וחולשות של ספקים על מנת לשפר את ביצועיהם
התפקיד השני של תהליך הערכת ספקים – שיפור הספק – אינו פחות חשוב. מערכת פורמליתהמודדת
ומדרגת את הספק על פני הזמן, הכרחית לצורך ישום זה. דירוג ספקים אינו רק מתןציון לספקים, אלא חלק
ממערכת ניהול ארגונית המשתמשת בציונים ובהשתנות שלהם לאורך זמן, על
מנת להניע תהליך שכל אחד משלביו מזין את המשכו:
לשפר את איכות הספק.
לשפר את איכות הרכש.
להגדיל הכנסות ולהקטין עלויות, ישירות ועקיפות, בארגון.
להגדיל את רווחי הארגון.
דירוג הספקים אינו הגורם היחיד לתועלות תהליכי שיפור מול הספקים – אך ניתן להעריך כמותית במידה סבירה את התועלות ואת תרומת הדירוג להשגתם. חלק ניכר מתועלות השיפור מתבטא במדדים בהם הספק בינוני והבינוניות
אינה מובחנת ללא כלי מדידה ודירוג. בעיות קשות, לעומת זאת,
יצופו וייפתרו בכל מקרה.
אתגרים בתהליך הדרוג
דירוג הספקים הרגיל הקיים כיום מאופיין במספר בעיות:
קריטריונים רבים וסותרים, למשל מחיר, זמן הספקה, איכות מוצר.
קביעת המשקולות לקריטריונים השונים היא סובייקטיבית.
שימוש ביחידות מידה שונות לקריטריונים שונים (כסף למחיר ומספר משלוחים שנדחו לבעיות איכות).
האתגר של הארגון הוא דירוג הספקים בצורה הטובה ביותר, על בסיס קריטריונים רבים וסותרים, תוך התחשבות בחוקים העסקיים הארגוניים.
תפישה וטכנולוגיה חדשנית בתחום הרכש מאפשרות ריכוז מידע תפעולי וניהולי, ניתוחו בכלים מתקדמים ואופטימיזציה של תהליך הדרוג
SRM ושיפור תהליך הדירוג
אחד הישומים של SRM–Supplier Relationship Management הנו Supplier Ranking, המשתמש בכלים מתמטיים לביצוע אופטימיזציה. התהליך כולל את השלבים הבאים :
איסוף מידע (אוטומטי ע"י המערכת)
קביעת הקריטריונים לדרוג (ידני ע"י המשתמש)
קביעת האילוצים העיסקיים (ידני)
טווח משקולת מינימלית ומקסימלית של כל אחד מהקריטריונים.
היחס בין קבוצות קריטריונים.
מתן ציונים לכל אחד מהספקים בקריטריונים השונים (ידני)
נירמול ברמת ספק בודד של הקריטריונים השונים ליחידות חסרות מימד בין 1-0 (אוטומטי)
אופטימיזציה – הגדרת המשקולות בכל אחד מהספקים, אשר יתנו לו ציון אופטימלי (אוטומטי)
נרמול ציוני הספקים ביחס לציון הטוב ביותר (אוטומטי)
התוצאות של השימוש ב-SRM יהיו תהליך קל יותר לישום הנותן תפוקות אוביקטיביות וידע חדש שלא היה קיים בגישה המסורתית על הביצועים המירביים שניתן להגיע עם הספק.